E-kunde
Hva innebærer det å være e-Kunde?
- Du mottar varsel om måleravlesning via SMS eller epost 
- Du registrerer målerstanden via SMS eller Internett 
- Du mottar faktura elektronisk

Slik blir du E-Kunde:
1: Logg deg inn på ”Min side” .
2: Velg om du ønsker faktura på e-post.
3. Velg mellom måleravlesningsvarsel på SMS eller e-post.
4. Registrer e-postadressen din i ”Standard kundemelding”.

Faktura på E-post
Med faktura på e-post vil du i stedet for papirfaktura få en e-post som inneholder informasjonen du trenger for å betale regningen.

eFaktura
Strømregningen din blir sendt direkte til din nettbank. Med avtale om eFaktura blir fakturaen tilgjengelig direkte i din nettbank. Betaling skjer når du har godkjent regningen.

Avtalegiro
Strømregningen blir trukket direkte fra din konto uten at du trenger å godkjenne først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer.

Avtalegiro kan du kombinere både med E-faktura og E-kunde
Elektroniske betalingsmåter gjør betalingen enklere for deg og bidrar effektivt og positivt til miljøet.

Avtalegiro og e-faktura oppretter du i din nettbank eller ved å kontakte banken
Ta kontakt med oss på telefon 78 96 26 10 dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å komme i gang.

eFaktura 2.0

Fra 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales i din nettbank som "Ja takk til alle" eller Alltid eFaktura, avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.

Merk at allerede fra 1. desember 2021 må du gi generell aksept for eFaktura «Ja takk til alle» for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra. Vi oppfordrer derfor alle eFakturakunder til å inngå «Ja takk til alle»-avtale snarest mulig.

Endringen gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.

Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du enkelt reservere deg i nettbanken.

Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, les mer på efaktura.no evt. kontakt banken din.