Viktig info angående eFaktura!
Ved en lovpålagt endring den 1. desember 2021 opplever mange kunder utfordringer med eFaktura. Nedenfor finner du litt informasjon som kan være til hjelp, dersom du opplever problemer.
I forbindelse med endringen til eFaktura 2.0, har bankene opprettet en funksjon inne i nettbanken som heter JTTA: «Ja takk til alle».
Her er en liste med utfall om hva som skjer dersom man godtar eller ikke godtar dette i nettbanken:
Dersom du ikke har eFaktura i dag og ikke takket JTTA
• Vil du beholde din innbetalingsmetode eksempelvis via Giro, epostfaktura (epostfaktura) eller Avtalegiro.
• Ingen eFakturareferanse blir oppdatert.
NB! Sjekk i banken at du ikke har vært uheldig og bekreftet dette. Hvis det er bekreftet, må kunden/banken avslutte eFaktura avtalen.
Dersom du har eFaktura i dag, men ikke takket JTTA
• Hadde eFaktura -> Blir endret til Giro.
• Hadde eFaktura + Avtalegiro -> blir endret til ''Avtalegiro''.
Dersom du ikke har eFaktura, men har trykket JTTA
• Hadde Giro -> Blir endret til eFaktura.
• Hadde Avtalegiro -> Blir endret til eFaktura + Avtalegiro.
• eFakturareferanse har blitt oppdatert.
Dersom du har eFaktura, og trykket JTTA
• Kunder som hadde eFaktura eller eFaktura + Avtalegiro fra før beholde dette.
• Oppdatert med ny eFakturareferanse.
Når det gjelder kunder som har en annen betaler som f.eks. samboer/ektefelle/økonomisk verge
Den juridiske eier av abonnement vil motta faktura.
Måter å unngå dette:
• Flytte anlegget over til kunden som ønsker å betale faktura.
• Opprette Giro eller Fakturavarsling på vegne av betaler.
NB! Hvis det allerede er blitt opprettet eFaktura i juridisk eiers navn, må den avsluttes.