Ved en lovpålagt endring den 1. desember 2021 opplever mange kunder utfordringer med eFaktura. Nedenfor finner du litt informasjon som kan være til hjelp, dersom du opplever problemer.

 

I forbindelse med endringen til eFaktura 2.0, har bankene opprettet en funksjon inne i nettbanken som heter JTTA: «Ja takk til alle».

Her er en liste med utfall om hva som skjer dersom man godtar eller ikke godtar dette i nettbanken:

 

Dersom du ikke har eFaktura i dag og ikke takket JTTA

•             Vil du beholde din innbetalingsmetode eksempelvis via Giro, epostfaktura (epostfaktura) eller Avtalegiro.

•             Ingen eFakturareferanse blir oppdatert.

NB! Sjekk i banken at du ikke har vært uheldig og bekreftet dette. Hvis det er bekreftet, må kunden/banken avslutte eFaktura avtalen.

 

Dersom du har eFaktura i dag, men ikke takket JTTA

•             Hadde eFaktura -> Blir endret til Giro.

•             Hadde eFaktura + Avtalegiro -> blir endret til ''Avtalegiro''.

 

Dersom du ikke har eFaktura, men har trykket JTTA

•             Hadde Giro -> Blir endret til eFaktura.

•             Hadde Avtalegiro -> Blir endret til eFaktura + Avtalegiro.

•             eFakturareferanse har blitt oppdatert.

 

Dersom du har eFaktura, og trykket JTTA

•             Kunder som hadde eFaktura eller eFaktura + Avtalegiro fra før beholde dette.

•             Oppdatert med ny eFakturareferanse.

 

Når det gjelder kunder som har en annen betaler som f.eks. samboer/ektefelle/økonomisk verge

Den juridiske eier av abonnement vil motta faktura.

Måter å unngå dette:

•             Flytte anlegget over til kunden som ønsker å betale faktura.

•             Opprette Giro eller Fakturavarsling på vegne av betaler.

 

NB! Hvis det allerede er blitt opprettet eFaktura i juridisk eiers navn, må den avsluttes.